UITSTELGEDRAG, LEUKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN

Je kent het vast wel, vervelende taken die je maar voor je uit blijft schuiven tot het echt, echt, echt moet. Ondertussen loop je met een druk op je schouders en levert het gigantisch veel stress op. Je wil er vanaf zijn, maar eraan beginnen, ho maar! Uitstelgedrag is iets anders dan luiheid en niets doen. Uitstelgedrag is niets doen en je daar slecht over voelen. Maar waar komt dat uitstelgedrag nou vandaan?

Motivatie, moeilijkheid en gewoonte

Ik kwam een onderzoek tegen waarin een drietal punten werd genoemd:

  • Motivatie
  • De moeilijkheidsgraad van het gedrag
  • De sterkte van je gewoonte

Deze drie dingen zijn van invloed op je uitstelgedrag. Maar ook een gebrek aan overzicht wordt vaak genoemd. Uitstelgedrag heet met een duur woord procrastinatie, wat betekent;

“Het uitstellen van taken die je eigenlijk wil of moet doen en waarbij je weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden”. 

Stel niet meer uit

Samengevat kun je zeggen; “hoe sterker jouw motivatie, hoe kleiner de kans dat je het uitstelt. Hoe moeilijker het gedrag, hoe groter de kans dat je het uitstelt. En hoe sterker de gewoonte, hoe kleiner de kans dat je het uitstelt”.

“The best way to get something done is to begin”

Er zijn nog een aantal valkuilen die je bij jezelf kunt checken. Ben jij bijvoorbeeld perfectionistisch? Dan heb je een grote kans dat je ook een uitsteller bent. Je stelt hoge eisen aan alles, het moet tot in de puntjes in orde zijn wat veel tijd kost. Hierdoor wordt de drempel om te beginnen steeds hoger en blijf je uitstellen. 

uitstelgedrag

Faalangst

Ook als je last hebt van faalangst en het gevoel niet goed genoeg te zijn, zul je vaker uitstelgedrag hebben. De resultaten die je behaald zijn namelijk gekoppeld aan je zelfbeeld. En omdat je de confrontatie met dat (negatieve) zelfbeeld wil ontlopen ga je uitstellen.

Instant gratification

Je ego is altijd bezig om pijn te vermijden en te zoeken naar plezier. Jouw reptielenbrein is geprogrammeerd op het korte termijn geluk. Dat heet met een duur woord: “instant gratification”. Je kijkt eerst nog even die serie af, of neemt toch nog even dat bakkie koffie, voor je echt begint. Je bent dan verslaafd aan de zogeheten “geluksprikkels”. 

Waar ligt jouw pijngrens?

Ook al ben je geprogrammeerd om pijn te vermijden, je moet ergens ongemak ervaren, wil je er mee aan de slag gaan. Voor iedereen is dit een ander punt. De een gaat met een griep al naar de huisarts, terwijl de ander misschien eerst drie dagen flinke koorts moet hebben. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

https://bindu.nl/wp-content/uploads/2020/11/cropped-Logo-Bindu-circle-only.png

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

EMOTIONEEL ONTHECHTEN, IK VOEL NIKS MEER

Onthechten kennen we op verschillende manieren. Je kunt geestelijk of ...
vader

PAPA, HOU VAN MIJ

Als meisje had je een vader die geen emotionele band ...
controle

JE HEBT GEEN CONTROLE

Ik heb heel lang geprobeerd om alles onder controle te ...

FYSIEKE ONTHECHTING, LAAT ME MET RUST!

Fysieke onthechting betekent dat angst en stress ervoor zorgen dat ...
emotionele verwaarlozing

EMOTIONELE VERWAARLOZING, WAT IS DAT?

Ik begon me volledig bewust te worden van de emotionele ...

LACH OM JE ANGSTEN

Hoe hard je ook je best doet, soms lijkt het ...
https://bindu.nl/wp-content/uploads/2020/11/cropped-Logo-Bindu-circle-only.png

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download