Ten eerste is productiviteit belangrijk. Hoe meer je gedaan krijgt in korte tijd, hoe meer tijd je overhoudt voor andere, leukere dingen. Voor productiviteit heb je dus discipline nodig. Je moet stoppen met uitstellen.
“Okay, ik stop met dingen uitstellen. Ik begin morgen!”
Zorgen ervoor dat je niet afgeleid wordt, dus zet je tv en telefoon uit. De verleiding om constant Facebook, Netflix en Nu.nl te checken gaat je niet helpen.
Maak een lijst
Daarna begin je met het maken van een lijst met de dingen die moeten gebeuren. Zet de belangrijkste dingen bovenaan omdat die het meeste stress weghalen, als ze gedaan zijn. Het blijkt dat als je niet duidelijk hebt wat er precies moet gebeuren, je negen van de tien keer dingen gaat doen die niet relevant zijn. Je verdoet je tijd met dingen die geen prioriteit hebben, zo lijk je druk maar vermijd je nog steeds dat wat moet gebeuren.
“Decide while others are delaying”
Wat goed werkt voor de motivatie, is meerdere kleine taken eerst doen. Het afstrepen van dingen geeft je de moed om door te gaan en werkt ook stress verlagend. Doe eerst de dingen waar je tegenop ziet, zodat het alleen maar leuker wordt. Het afronden van vervelende taken geeft het meeste energie.
Ruim alles op
Kijk ook naar de ruimte waar je de taak moet doen. Hoe ziet je bureau er uit? Hoe is je slaapkamer er aan toe? Als je omgeving een zooitje is, ben je sneller afgeleid dan wanneer je werkt in een opgeruimde kamer. Soms is een kwartiertje opruimen het beste om direct productiever te worden.
Zie je er als een berg tegenop spreek jezelf dan toe. Het leven is niet altijd leuk en soms moeten dingen gewoon gebeuren en kun je niet blijven uitstellen. Soms moet je eerst de minder leuke dingen doen om daarna weer meer te kunnen genieten. Jij bepaalt welke waarde je geeft aan wat je moet doen. Jij plakt de stempel “niet leuk” op het doen van de afwas. Als je de dingen loskoppelt van de emotie, zijn het niet meer dan taken. Koppel ze liever aan tijd, ik ga nu een uur strijken. Dan creëer je geen “lijden” en is de taak makkelijker uit te voeren.
Eén, twee, drie start
Nog een gouden tip als het je niet lukt om te beginnen, is de “een, twee, drie start” techniek. Je beslist binnen drie seconde wat je gaat doen en gaat het direct doen. Het zit hem in de eerste seconde dat je wel of niet aan een taak begint. Door jezelf niet de tijd te geven om na te denken, stagneer je minder snel. Als je eenmaal bezig bent gaat de rest vanzelf.
“All glory comes from daring to begin”
Hoe zit het dan met pauzes, wil je natuurlijk weten. Ik las dat de beste balans is om 52 minuten te werken en 17 minuten pauze te houden.
Als je je taken hebt uitgevoerd is het daarna erg belangrijk om dit te vieren. De term “vier je succes” vinden we vaak overdreven en doen we niks mee, terwijl het erg belangrijk is. Hoe klein het ook was, wat je hebt overwonnen of gedaan, vier het. Als je dit doet, gaat je brein het leuk vinden om uitstelgedrag te overwinnen, omdat er een beloning aan vast zit. Auteur: Madeleine van Mourik.
Leuk artikel? Deel het!
Schrijf je in voor onze
NIEUWSBRIEF!
Gerelateerde artikelen
Angst, Trauma
|EEN GESPANNEN PSOAS DOOR TRAUMA
Angst, Ego
|HET VERSCHIL TUSSEN EGO OF INTUÏTIE
Angst, Trauma
|REST EN DIGEST EN TRAUMA
Angst, Trauma
|EMPATHIE EN BEGRIP BIJ PTSS
Angst, Triggers
|FEEDBACK AANNEMEN ALS CODEPENDENT
Schrijf je in voor onze
NIEUWSBRIEF!