NEUROCEPTIE TIJDENS JE DAGROUTINE

Neuroceptie en je interne alarmsysteem werken samen om je reacties op dagelijkse situaties te reguleren. Door bewust om te gaan met deze processen en manieren te ontwikkelen om je zenuwstelsel te kalmeren, kun je beter leren omgaan met alledaagse stress.

Je wordt wakker door het geluid van je wekker. Terwijl je opstaat en je klaarmaakt voor de dag, begint je lichaam al automatisch je interne toestand te scannen. Dit is een voorbeeld van neuroceptie van interne signalering. Als je goed hebt geslapen en je voelt je uitgerust, stuurt je zenuwstelsel signalen van veiligheid. Maar als je slecht hebt geslapen, kan dit al een lichte stressreactie triggeren.

Externe neuroceptie

Tijdens het ontbijt controleer je je telefoon en zie je een e-mail van je baas met een onverwachte opdracht. Dit is een duidelijk voorbeeld van externe neuroceptie. Je zenuwstelsel interpreteert de e-mail als een mogelijke bedreiging, zoals werkdruk of onverwachte taken, wat je stressrespons kan activeren. Vervolgens gaat je hartslag omhoog, je spieren pannen zich aan en je voelt je gehaast.

Je stapt in de auto of op de fiets en begeeft je in het verkeer. Tijdens deze rit kunnen verschillende situaties je neuroceptieve reacties beïnvloeden. Dit wordt neuroceptie van de omgeving genoemd. Als je door een rustige buurt rijdt, voelt je lichaam zich veilig. Maar als je vastzit in druk verkeer met veel getoeter, gaan je stressniveaus stijgen. Interne reacties op externe prikkels treden op wanneer een plotseling remmende auto voor je een directe stressreactie veroorzaakt, terwijl het luisteren naar kalmerende muziek je kan helpen ontspannen.

Sociale interacties spelen een rol

Bij aankomst op je werk kom je collega’s tegen. Interacties met hen spelen ook een rol in je neuroceptieve proces. Dit valt onder sociale neuroceptie. Als je vriendelijke collega’s ontmoet en een praatje maakt, zullen deze sociale signalen je zenuwstelsel geruststellen en je stressniveau verlagen. Maar als je een gespannen gesprek hebt met een collega of supervisor, zal dit je stressrespons activeren. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

kleine ik

CONTROLE EN DE KLEINE IK

In ons dagelijks leven lijkt de drang naar controle vaak ...
Neuroceptie

NEUROCEPTIE TIJDENS JE DAGROUTINE

Neuroceptie en je interne alarmsysteem werken samen om je reacties ...
stilte behandeling

DE STILTE BEHANDELING DOORBROKEN

Vorige week was er man bij me en vertelde een ...
Negeren

DE KRACHT VAN NEGEREN

Iedereen is bekend met negeren. Het kan zich uiten in ...
Vrouwelijke narcisten

MANIPULATIE TECHNIEKEN VROUWELIJKE NARCIST

Vrouwelijke narcisten kunnen manipulatieve technieken gebruiken om anderen te controleren ...
Emotionele chantage

HOE WERKT EMOTIONELE CHANTAGE?

Ook jij kent vast het gevoel van chantage wel. Maar ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download