MET AFWIJZING OMGAAN, 6 MANIEREN

  • Laat ongemakkelijke emoties er zijn. Je kunt je gevoel dempen, of ervoor wegrennen, maar beide maken het alleen maar erger. Met afwijzing omgaan kun je beter doen door alles toe te laten en het onder ogen te zien. Laat alles door je lichaam stromen, voel de sensaties en doe verder niets. Maak er geen verhaal van, duw het niet weg en kijk ernaar zonder oordeel. Als je jouw gevoelens onderdrukt en net doet of er niets aan de hand is, dan lieg je tegen jezelf en maak je het ook erger. Als het opkomt adem dan diep in en vertrouw op je kracht. Je kunt eventueel affirmaties gebruiken als; “Ik ben veilig bij mezelf” of “Ik heb alle kracht om met mijn emoties om te gaan“. Als je alles toelaat, zal het veel sneller echt verdwijnen.
  • Wat je ook doet, anderen zullen altijd oordelen. Het is misschien hard, maar het besef is wel heel bevrijdend. Zelfs als jij perfect bent, zijn er nog steeds mensen die je beoordelen. Misschien ben je te aardig, te nep, te lief, te saai, of wat dan ook. Dit is de realiteit die je maar beter kunt accepteren, vooral als je bang bent voor afwijzing. Hoe ga jij om met het oordeel van de ander? Dat is het enige wat belangrijk is. Blijf je gewoon wie je bent, of laat je de oordelen bepalen wie je bent?
  • Mediteer en haal aandachtig adem. Mediteren maakt je bewust van jouw gedachten en bewust ademen helpt je geaard te blijven in het nu. Deze twee samen verbeteren de mentale gezondheid en emotionele genezing. Als je moeite hebt om stil te zitten en op die manier meditatie te beoefenen, probeer dan eens een loopmeditatie. Begin met 7 minuten per dag en let bewust op je ademhaling.
  • Waar komt de angst vandaan? Met afwijzing omgaan wordt makkelijker als je weet waar het vandaan komt. Wat maakt dat je bang bent voor afwijzing? Ben je bang niet goed genoeg te zijn en wat zit er onder die angst? Ben je bang dat je inderdaad waardeloos bent? Onthoudt dat alle angsten voortkomen uit jouw (onbewuste) overtuigingen. Word je bewust van wat er in jou speelt.
  • Train jezelf om kwetsbaar te zijn. Neem kleine stapjes en stel jezelf langzaam steeds meer open. Vergeet niet om lief te zijn zoor jezelf en jezelf aan te moedigen. Ga je mening meer delen, of vaker “nee” zeggen als je ergens geen zin in hebt. Doe het! En vier je succes als lukt. En lukt het niet, zie dat dan als een leermoment.
  • Stop met het uitvergroten van je angst. Accepteer gewoon dat je het hebt en maak het niet groter. Als iets je angst voor afwijzing erger maakt, is het er op te focussen en het op te blazen. Het is normaal om bang te zijn voor afwijzing, laat het gewoon gebeuren. Ga zitten met de angst en observeer hem, je zult zien dat het dan snel minder wordt. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

dat je van ze houdt

VERTEL JE OUDERS DAT JE VAN ZE HOUDT

Jarenlang kon ik niet begrijpen, waarom mijn moeder emotioneel niet ...
Polyvagale

POLYVAGALE TOESTAND ALS STOORNIS BESTEMPELD

Ik krijg veel vragen van mensen die ergens al een ...
Qigong

DE HELENDE WERKING VAN QIGONG

Tijdens mijn wereldreis in 2018 kwam ik in Bali voor ...
Verbinding

VERBINDING, KOM IN CONTACT MET JEZELF EN JE LICHAAM

Voordat je dit stuk begint te lezen, wil ik dat ...
Een moeder aan een kind

BRIEF, VAN EEN MOEDER AAN HAAR KIND

“Lieve schat van me, Als de dag aanbreekt dat je ...
Butterfly effect

LACHMEDITATIE – BUTTERFLY EFFECT

De wereld staat op allerlei gebieden behoorlijk onder spanning op ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download