LEER JE EGO OBSERVEREN

Je ego is je grote verdediger en doet er alles aan om je te laten overleven. Word je bewust van je ego en leer hem te observeren, want dan kun je hem eindelijk een keer pauze geven. Je gaat voortaan zelf beslissen hoe je je voelt, wat je denkt, of hoe je wilt reageren. Je ego hoeft dit niet meer voor je te doen.

“Ego trip, a journey to nowhere”

Maar hoe begin je aan dit proces? Het eerste wat je kunt doen is vragen aan je ego of hij zich aan je wil voorstellen. Als je je ego gaat observeren en kunt zien wie hij of zij is, dan kun je verzachten en ontstaat er innerlijke rust.

Ik ben veilig

Vast een waarschuwing, je ego vind het niet prettig om geobserveerd te worden, dus dit gaat niet vanzelf. Een goede oefening die je kunt doen is de volgende;

Ga op een voor jouw fijne, rustige plek zitten. Sluit je ogen en haal enkele keren diep adem. Herhaal een paar keer de affirmatie; “Ik ben veilig en ik kies een nieuwe manier om mezelf te zien, los van mijn ego”. Dit herhaal je zo vaak mogelijk als voor jou goed. Doe deze oefening voor je gaat slapen en als eerste als je wakker wordt. In deze fase gaan je hersenen ontspannen en is er meer rust voor wat er komen gaat. Het is voor je ego namelijk niet makkelijk, om zichzelf op een andere manier te gaan zien. Het kan zelfs zo zijn dat je al weerstand voelt tegen deze oefening. Dit is normaal, het is de angst van je ego om te moeten veranderen en controle te verliezen, dus die weerstand gaat bieden.

Je ego zien is de eerste stap in de richting om hem zijn macht en controle af te nemen. Hierna ga je observeren hoe je over jezelf praat. Word je bewust van wat je zegt over “ik”.

“Is that you or your ego?”

Je gaat vanaf vandaag elke dag een gesprek observeren, wat zeg je over jezelf tegen een ander? Schrijf elke avond op hoe het gesprek verliep, er is geen goed of fout. Ga niet oordelen of analyseren, onthoudt dat je observeert.

Beantwoord de volgende vragen

  • Hoe vaak vertel ik iets over mezelf?
  • Welke woorden heb ik gebruikt om mezelf, of iets wat met mij te maken had, te omschrijven? Denk aan bijvoeglijke naamwoorden zoals; luie, lieve, ondoordachte, ongeconcentreerde, onaardige, slimme en ga zo maar door.
  • Heeft iets in het gesprek van vandaag een ongemakkelijke reactie veroorzaakt, of voelde ik een emotionele response opkomen?

Als je dit hebt opgeschreven en erop terug kijkt, dan kijk je naar je ego. Hoe meer je dit oefent, hoe makkelijker het wordt om anders te gaan waarnemen. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

Emotionele chaos

WAAROM ERVAAR JE STEEDS WEER EMOTIONELE CHAOS?

Als je wordt geboren kom je terecht in een gezin ...
Ongezond systeem

WAAROM IS ONS SYSTEEM ZO ONGEZOND?

Jaren geleden beleefde ik een donkere nacht van de ziel. ...

HET COLLECTIEVE TRAUMA VAN EMOTIONELE VERWAARLOZING

We leven in een samenleving van mensen die niet weten ...
Te veel uitleggen

WAAROM GA JE TE VEEL UITLEGGEN?

Heb jij ook als kind geleerd dat liefde voorwaardelijk was, ...
Schaamte

SCHAAMTE PROJECTEREN WE OP DE ANDER

De meeste mensen kennen het gevoel van schaamte. Als een ...

JE ZENUWSTELSEL WIL OVERLEVEN

Je zenuwstelsel communiceert de hele dag door met jouw onderbewustzijn. ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download