KAARSMEDITATIE

Een kaarsmeditatie is een eenvoudige meditatietechniek waarbij je je zicht en je aandacht voor een bepaalde tijd op de vlam van een kaars richt. Als je moeite hebt met mediteren is dit een makkelijke, maar effectieve manier om te ontspannen en te kalmeren.

“Look at how a single candle can both defy and define the darkness”

Anne Frank

Vlammen trekken altijd de aandacht, denk maar aan mensen die in het vuur staren bij een kampvuur. Het heeft iets mysterieus. Een vlam flikkert, verandert van vorm, produceert een halo en geeft verschillende kleuren af. Dit fascineert je geest en brengt je in een ontspannen stemming.

Focus op de vlam

Als je naar een vlam zit te kijken is het makkelijker om geconcentreerd te blijven en is je geest rustiger dan met je ogen dicht. Je ervaart makkelijker een gevoel van rust en innerlijke stilte. Een kaarsmeditatie heeft veel voordelen. Het is goed voor je lichaam en geest om te kalmeren en in een ruststand te zijn. Je gedachten vervagen en de focus ligt op de brandende vlam.

Ook je concentratievermogen wordt beter en zal gevoel van stress en angst minder worden. Op de lange termijn, na veel oefenen, zul je merker dat je steeds meer verbonden raakt met jezelf. Hierdoor kom je beter in je lichaam te zitten en wordt je geduldiger. Het helpt zelfs om beter te kunnen slapen.

Hoe doe je een kaarsmeditatie?

Doe een kaarsmeditatie altijd in het donker. Het liefst op een plek waar de vlam een beetje beweegt. Je steekt de kaars aan en plaatst hem op ooghoogte, een meter van je af. Ga in een actieve houding zitten, dus doe het niet leunend op een bank of stoel. Zorg dat je een dekentje bij de hand hebt, voor als het afkoelt van het lange zitten.

“If I burn the candles, it means not only giving you light. It means to show you the fire which I have inside” 

Gaurav GRV Sharma

Dan begint de meditatie en kijk je rustig met een zachte focus naar de kaars. Adem rustig door met een diepe buikademhaling, als je daar behoefte aan hebt. De nadruk licht op de concentratie op de vlam. Begin met minimaal zeven minuten en bouw het uit naar zo lang je wil. Let erop dat je niet gaat staren, blijf echt kijken. Wil je een kaarsmeditatie online doen met muziek, gebruik dan onderstaande video. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

Onderbewustzijn begrijpen

JE ONDERBEWUSTZIJN BEGRIJPEN

Om jezelf te begrijpen, is het belangrijk om het onderbewustzijn ...
dat je van ze houdt

VERTEL JE OUDERS DAT JE VAN ZE HOUDT

Jarenlang kon ik niet begrijpen, waarom mijn moeder emotioneel niet ...
Polyvagale

POLYVAGALE TOESTAND ALS STOORNIS BESTEMPELD

Ik krijg veel vragen van mensen die ergens al een ...
Qigong

DE HELENDE WERKING VAN QIGONG

Tijdens mijn wereldreis in 2018 kwam ik in Bali voor ...
Verbinding

VERBINDING, KOM IN CONTACT MET JEZELF EN JE LICHAAM

Voordat je dit stuk begint te lezen, wil ik dat ...
Een moeder aan een kind

BRIEF, VAN EEN MOEDER AAN HAAR KIND

“Lieve schat van me, Als de dag aanbreekt dat je ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download