HOE LAAT JE EEN RELATIE OF VRIENDSCHAP LOS?

  • Houdt een dagboek bij. Stort je gevoelens en spijt uit in een dagboek. Laat het schrijven en het uiten van je diepste gedachten een troost zijn. Het liefst doe je dat met een pen en niet op de computer. Het geschreven woord heelt op een andere manier.
  • Realiseer je dat je je best hebt gedaan. Wanneer een relatie of vriendschap eindigt, hebben we de neiging om obsessief stil te staan ​​bij het verleden en wat we verkeerd hebben gedaan. Wees lief voor jezelf en besef dat je je uiterste best hebt gedaan, met de kennis en het bewustzijn wat je op dat moment had. Ga jezelf niet kwellen.
  • Forceer geen vergeving. Als je de ander niet wil vergeven, dwing jezelf dan niet. Het is niet nodig om goed te of willen zijn en niemand te willen kwetsen. Sta jezelf toe om te rouwen op jouw manier. Geef jezelf de ruimte om boos en verdrietig te zijn en te ventileren. Je kunt iemand vergeven als je daar aan toe bent, eerder niet. Dus laat alle schuld los en ervaar gewoon hoe jij je nu voelt.
  • Creëer duidelijke grenzen. Als je je niet op je gemak voelt bij iets of iemand, respecteer jezelf dan door grenzen te stellen. Laat niemand je misbruiken of je grenzen negeren. Wees standvastig maar vriendelijk. Bewaak jouw energie en steek jouw energie alleen in degenen die jij prettig vindt om in de buurt te hebben.
  • Laat spijt los en leef in het moment. Als relaties of vriendschappen eindigen, worden we vaak gevuld met intense spijt. Hoewel dit normaal is om te ervaren, mag jij je realiseren dat het verleden het verleden is. Het komt niet meer terug, dat is voorbij. Twijfelen over wat had kunnen zijn of wat je anders had kunnen doen, creëert alleen maar meer leed. Erken deze spijtige gedachten, maar probeer ze bewust los te laten. Wat helpt is een mantra verzinnen die je helpt om in het NU te blijven.
  • Wat kan van deze ervaring leren? Elke ervaring in het leven bevat een les en geschenk, zelfs in de meest pijnlijke omstandigheden. Onderzoek wat deze persoon je heeft geleerd. Welk geschenk heb je nu, dat je niet eerder had?
  • Onderzoek het kernprobleem. Vaak vinden we loslaten onmogelijk omdat we nog steeds niet weten wat er is gebeurd. Om je te helpen gemoedsrust te vinden, moet je nadenken over waarom jouw relatie of vriendschap stopte. Probeer jezelf of de ander niet de schuld te geven, houd je zoveel mogelijk aan de feiten. Je zou bijvoorbeeld kunnen ontdekken dat jullie band is opgebrand, omdat jullie geen van beiden hebben geleerd van jezelf te houden. Of misschien was je beide te druk en ben je uit elkaar gegroeid.
  • Laat de behoefte om gelijk te hebben los. Het ego vindt het verschrikkelijk om ongelijk te hebben en is verslaafd aan het goed voelen. Je blijft wanhopig proberen te bewijzen dat jij het slachtoffer bent en de andere is de dader. Realiseer je, het is gebeurd dat zijn de feiten. Er is nu niets meer aan te doen. Het gezondste is om verder te gaan en te oefenen met loslaten. Weet dat je niets kunt vasthouden.
  • Let op de neiging van de geest om te romantiseren. Het is veel gemakkelijker om een ‘gewoon’ ​​iemand los te laten, dan je enige ware liefde of beste vriend(in). Onthoud zowel het goede als het slechte om los te laten. Je geest heeft de gewoonte om het verleden door een roze bril te zien. Wat er mis was wordt makkelijk goed gepraat. Merk deze mentale truc op en besef dat geluk nooit in het verleden kan worden gevonden, alleen in het huidige moment.
  • Begrijp dat je niemand kunt veranderen. Het maakt niet uit hoe hard je je best doet, hoeveel je ook droomt of van plan bent, je kunt niemand veranderen. Je kunt niemand aardiger, gezonder of beter maken. Soms blijven we vasthouden aan hoop omdat we ervan overtuigd waren dat we onze partners, vrienden of familieleden kunnen veranderen. Maar geloven dat je iemand kunt veranderen, is valse hoop. Een ander kan alleen veranderen als hij of zij eerst besluit te veranderen. En deze beslissing moet authentiek en oprecht van hen komen. Als je dit beseft, kun je het loslaten oefenen. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

dat je van ze houdt

VERTEL JE OUDERS DAT JE VAN ZE HOUDT

Jarenlang kon ik niet begrijpen, waarom mijn moeder emotioneel niet ...
Polyvagale

POLYVAGALE TOESTAND ALS STOORNIS BESTEMPELD

Ik krijg veel vragen van mensen die ergens al een ...
Qigong

DE HELENDE WERKING VAN QIGONG

Tijdens mijn wereldreis in 2018 kwam ik in Bali voor ...
Verbinding

VERBINDING, KOM IN CONTACT MET JEZELF EN JE LICHAAM

Voordat je dit stuk begint te lezen, wil ik dat ...
Een moeder aan een kind

BRIEF, VAN EEN MOEDER AAN HAAR KIND

“Lieve schat van me, Als de dag aanbreekt dat je ...
Butterfly effect

LACHMEDITATIE – BUTTERFLY EFFECT

De wereld staat op allerlei gebieden behoorlijk onder spanning op ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download