GELUKKIG ZIJN, HOE DOE JE DAT?

Als je in verbinding bent met wie jezelf, in alignement noemen ze dat ook wel, dan komen al je verlangens op je pad. Als je in contact bent, met wie je werkelijk bent, zorgt het universum ervoor dat alles naar je toekomt. Als je je wanhopig voelt omdat je iets niet hebt, dan ben je je bewust van de afwezigheid ervan. Als je een gevoel hebt van “nodig hebben”, dan ben je gericht op een tekort en gebrek.

“Have the courage of your desire”

En simpel, je kunt niet gefocust zijn op het gebrek van iets en tegelijk krijgen wat je wilt. Het is een tegenstelling in energie, die niet samenkomt. Wat je gaat doen is dromen in de richting waar je heen wil en dat doe je vanuit waar je nu staat, maar dan zonder het gebrek en gemis ervan te voelen.

Geef gelukkig zijn op

Wat je doet, is focussen op je dromen, zonder de situatie van nu daarin te betrekken. Het beste wat je kunt doen, is de gedachte en wens om gelukkig te willen zijn opgeven en blij zijn met wat er nu is. Omarm het nu waarin je leeft.

“Before you give up, remember why you held on so long”

De slechtste gedachten zijn de “zou” gedachten. Dan ben je niet meer in het nu en ben je gefocust op wat “zou” moeten zijn, wat destructief is voor gelukkig zijn. Ga ervan uit dat alles gebeurt en nog gaat gebeuren met een reden, het heeft allemaal zo moeten lopen. Ga ervan uit dat alles gebeurt voor jou en niet tegen jou. Ga eens zitten en bedenk wat er allemaal al goed is aan het nu. Wat is er goed aan wat er nu gebeurt en speelt?

Wat zijn de voordelen

Je zult merken dat je je positiever en beter gaat voelen, je energie omhoog gaat en je betere dingen aantrekt. Stel je bent afgewezen voor een baan. Ga dan zitten met een vel papier en schrijf alle positieve dingen op, aan het niet hebben ervan. “Ik hoef geen uur in de file te staan”, “ik hoef niet met die vervelende collega samen te werken”, “ik hoef geen genoegen te nemen met een te laag salaris” en “ik kan morgen gezellig naar mijn moeder, want ik hoef nog niet te werken”.

“Train your mind to see the good in everything”

Als je zo enkele dingen opschrijft, zul je merken dat je gevoel en humeur veranderen. En wat je dan ziet gebeuren, is dat ze je alsnog bellen dat je toch de baan hebt, of je vind ineens spontaan een andere, betere baan.

Wat is er goed aan ongelukkig zijn

Nog een goede oefening, is alle positieve dingen opschrijven van je ongelukkig voelen. Kijk eens naar je ongelukkig voelen alsof het exact is wat nu goed is. Bijvoorbeeld; ik heb een teleurstelling meegemaakt, iedereen zou zich rot voelen in mijn schoenen”, “door me ongelukkig te voelen, weet ik precies wat ik niet meer wil, maar dus ook goed wat ik wel wil”.

 Drie dingen waar je blij van wordt

Je ongelukkig voelen dwingt je om vooruit te gaan, je wil er niet in vast blijven zitten. Het volgende wat je kunt doen, is je doelen kleiner stellen. “Gelukkig zijn” ligt misschien zo ver af van wat het nu is dat je het niet als haalbaar ziet. En omdat je dat niet gelooft, komt het ook niet. Waar je mee begint, is elke dag drie dingen vinden waar je blij van werd. Dat heerlijke bakje koffie in de zon, een leuk gesprek met je vriend en de heerlijke maaltijd die je moeder gekookt heeft.

“When you love what you have, you have everything you need”

Je zult merken dat deze dingen veel makkelijker te behalen zijn en je gevoel direct veranderen. Met kleine stapjes zul je merken dat je blijer en positiever wordt. Het “gelukkig zijn” is opgeknipt in kleinere, reële momenten van blijdschap en misschien zelfs wel klein geluk.

Bevrijd jezelf

Focus op het gevoel opluchting, dat geeft direct een gevoel van bevrijding. Focus je dus op bevrijding in plaats van gelukkig zijn.

“Perhaps all pleasure is only relief”

Hoe je dit makkelijk kunt oefenen is door telkens als je ergens mee zit of tegenaan loopt, te kiezen voor iets wat beter voelt. Stel jezelf de vraag; “wat voelt nu beter?” Als je dat doet, zul je merken dat je altijd met de flow meegaat. Leef je leven dus niet naar geluk, maar naar “wat voelt beter“.

Geniet van het nu

Hoe meer je in je hoofd hebt wat gelukkig zijn is en wat je daarvoor zou moeten bereiken, hoe verder weg het lijkt te zijn. Geniet van de weg en streef niet uit alle macht naar het eind doel. Geniet van het nu en weet dat het universum dan brengt wat je nodig hebt en verlangt om je goed te voelen. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

dat je van ze houdt

VERTEL JE OUDERS DAT JE VAN ZE HOUDT

Jarenlang kon ik niet begrijpen, waarom mijn moeder emotioneel niet ...
Polyvagale

POLYVAGALE TOESTAND ALS STOORNIS BESTEMPELD

Ik krijg veel vragen van mensen die ergens al een ...
Qigong

DE HELENDE WERKING VAN QIGONG

Tijdens mijn wereldreis in 2018 kwam ik in Bali voor ...
Verbinding

VERBINDING, KOM IN CONTACT MET JEZELF EN JE LICHAAM

Voordat je dit stuk begint te lezen, wil ik dat ...
Een moeder aan een kind

BRIEF, VAN EEN MOEDER AAN HAAR KIND

“Lieve schat van me, Als de dag aanbreekt dat je ...
Butterfly effect

LACHMEDITATIE – BUTTERFLY EFFECT

De wereld staat op allerlei gebieden behoorlijk onder spanning op ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download