Met zijn allen praten we nog veel vanuit onze kleine ‘ik’ (het ego), in plaats vanuit verbinding. Zijn we eigenlijk wel beschikbaar in een gesprek?
Gaat het over mij, of de ander?
Veel mensen gaan zo in zichzelf op, dat aanwezig zijn bij de ander echt een opgave is. In jezelf opgaan is het resultaat van het feit dat er vroeger niet aan je behoeften werd voldaan. Hierdoor ben je zo op jezelf gericht, omdat het de enige manier is om je gezien of gehoord te voelen.
Dit is de reden waarom maar weinig mensen de vaardigheden hebben om actief naar een ander te luisteren. Ook is het heel lastig als de ander niet hetzelfde perspectief heeft, we hebben moeite om gewoon aanwezig zijn bij de mening van een ander. De focus ligt op zelf gezien en gehoord worden. Dit is ook een reden waarom we ongevraagd advies geven en gesprekken vaak gaan over hoe wij de dingen ervaren. We hebben moeite om actief te luisteren, omdat we afgeleid zijn en de focus ligt op ons eigen verhaal delen.
Waarom was er frustratie?
Denk eens aan een gesprek waarin je erg gefrustreerd raakte. Wat gebeurde er eigenlijk? Werd er niet naar je geluisterd? Misschien had je je standpunt zelfs meerdere keren uitgelegd, maar die ander leek het maar niet te vatten. Hoe meer gefrustreerd een persoon wordt, hoe meer ze daarmee zeggen ‘je hoort me niet’.
Als je je bewust gaat worden zal je opvallen hoe vaak iemand zichzelf centraal stelt in een gesprek. Het gaat over hoe ‘ik’ me voel en hoe ‘ik’ bijvoorbeeld iets zou doen. Op die manier voelt de kleine ‘ik’ zich waardevol. Als je iets met iemand deelt, over wat je gaat doen, herken je vast wel reacties als:
- Dat zou ik nooit kunnen.
- Dat is echt niks voor mij.
- Als ik jou was zou ik…
- Ik snap niet dat je dat gaat doen. Ik vind het helemaal niet bij je passen.
Stel vragen
Sta eens stil, bij de opmerkingen en antwoorden die je geeft, hoe beschikbaar ben je in het gesprek? Als je de ander iets vraagt, wil je het antwoord dan ook echt weten? Of luister je om vervolgens weer snel iets van jezelf te kunnen delen? En als die ander antwoord geeft, vraag je dan ook door? Is er echt interesse naar wat de ander met je deelt en hoe hij of zij zich daarbij voelt? Oefen met beschikbaar zijn, door het over de ander te laten gaan.
- Wat goed dat je de keuze hebt gemaakt die bij je past.
- Hoe voelt het voor je, om dat zo mee te maken?
- Het klinkt alsof je je hier goed bij voelt, klopt dat?
- Kun je me er meer over vertellen?
- Goh, dat zijn geen makkelijke beslissingen. Als je wilt praten, dan ben ik er voor je.
Verplaats je in de ander en stel vragen, zonder te projecteren wat jij denkt dat het beste voor hen is. Dat is waar echte, emotionele verbinding over gaat. De ervaring van een ander toestaan, zonder je te concentreren op je eigen beleving en mening.
Emotionele intelligentie
Een echt geschenk in communicatie is om de tijd te nemen om een ander perspectief te horen, terwijl je ook je eigen perspectief hebt. Dit betekent niet dat je het als waarheid moet beschouwen, of je percepties moet opgeven, het betekent alleen dat je ze op dat moment jezelf niet hoeft te laten gelden.
Emotionele intelligentie wil onder andere zeggen dat je ruimte kunt houden voor meerdere werkelijkheden. Oefen hier eens mee en ervaar hoe je relaties veranderen. Auteur: Madeleine van Mourik.
Leuk artikel? Deel het!
Schrijf je in voor onze
NIEUWSBRIEF!
Gerelateerde artikelen
Liefde, Zelfliefde
|BRIEF AAN MIJN HART
Hechting, Liefde
|VOLWASSEN RELATIES GEVORMD DOOR JE JEUGD
Liefde, Zelfliefde
|DE LESSEN VAN PIPPI LANGKOUS
Hechting, Liefde
|DE KLEINE ZEEMEERMIN EN CODEPENDETIE
Liefde, Relaties
|EMOTIONEEL BESCHIKBAAR WORDEN
Schrijf je in voor onze
NIEUWSBRIEF!