AARDEN, BLIJF IN JOUW ENERGIE

Herken je dat gevoel van overprikkeld zijn? Je kunt moeilijk echt bij jezelf blijven en rent achter de feiten aan. Misschien ben je hooggevoelig, dan heb je er nog meer last van. Maar wat kun je hier nu tegen doen? Het belangrijkste is dat je leert te aarden, het is noodzaak om stevig op de grond te staan in jouw leven.

Een aantal manieren om jezelf te aarden zijn:

  • Concentreer je op je ademhaling. Het is een van de meest makkelijke en directe manieren om jezelf te centreren in het nu. Als je overspoeld wordt door emoties, kun je merken dat je adem sneller gaat of dat je hem juist inhoudt. Om jezelf te aarden ga jij je concentreren op elke in- en uitademing. Haal langzaam en bewust adem en als je moeite hebt om je te concentreren zeg dan in jezelf: “langzaam en zacht, langzaam en zacht”. Het is de bedoeling dat je jouw ademhaling op een natuurlijke manier gaat verdiepen. Als je te gespannen bent, start dan met het tellen van je ademhaling. Elke ademhaling is een tel. Dus adem in is een, adem uit is twee en zo verder. Bij tien begin je weer opnieuw. Als je in het moment van nu bent, ben je in contact bent met je lichaam en dan aard je.
  • Drink iets warms, zonder cafeïne. Het klinkt makkelijk en dat is het ook. Warmte is rustgevend en geruststellend en helpt je daardoor te aarden in het huidige moment en in je lichaam. Als je bewust iets warms drink zul je merken dat je ontspant. Drink bijvoorbeeld een kop kruidenthee, of warm water met citroen. Neem geen cafeïne, want dit heeft de neiging om je zenuwstelsel weer in alertheid te brengen. Wat je wil is juist vermijden dat je lichaam weer gestrest raakt. Mijn favoriete aardende en ontspannende thee is gember, kaneel of kurkuma.
aarden
  • Koud douchen. Kou verhoogt de immuniteit, je vet vermindert en je stemming verbetert doordat er dopamine geactiveerd wordt. Als je niet gewend bent aan een koude douche, wissel dan aan het einde van je warme douche het water 30 seconden met koud. Maak het water de komende drie weken steeds iets koeler en blijf er langer onder staan. Aan het einde van de drie weken went je lichaam aan de koude temperatuur. Het is een zeer verkwikkende en aardende ervaring. 
  • Eet iets gezonds en zwaars. Niet goed eten kan leiden tot stress, angst en spanning. Om goed voor jezelf te zorgen moet je minstens één gezonde en zware maaltijd per dag eten. Je kunt hierbij denken aan groenten zoals zoete aardappel, wortel, bruine bonen en bieten. Het is heel belangrijk om bewust om te gaan met je voeding, het brengt je in contact met jouw lichaam.
  • Ga staan als een boom. Sta met je voeten parallel en minstens schouderbreedte uit elkaar. Je hoofd boven je lichaam, je kin iets omhoog en een rechte rug. Leg je handen op je navel en laat dan alle spanning en gewicht in je voeten zakken. Stel je dan voor dat er wortels uit de onderkant van je voeten groeien en zich diep in de grond onder je uitstrekken. 

Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

Verantwoordelijk

VERANTWOORDELIJK VOOR JE EMOTIES

Als klein meisje of jongetje leerde je al dat je ...
gewaar zijn

GEWAAR ZIJN BIJ JE LICHAAM

Hoe kun je van je kind trauma's genezen? Wat kun ...
De eenling

DE EENLING

"Iedereen is een eenling", zei de wijze man, "maar bijna ...
Bewust van bewustzijn

BEWUST VAN JE BEWUSTZIJN

Overgave betekent voor mijdat ik me niet vastklamp aanwat ik ...
INNERLIJKE RUST

INNERLIJKE RUST, HOE CREËER JE DAT?

Als je lichaam, geest en hart op een lijn zitten ...

SHAKING, SCHUDT DE STRESS VAN JE AF

Shaking is een manier om stress en spanning los te ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download