6 MANIEREN OM MET JEZELF TE VERBINDEN

  • Maak contact met je lichaam. Begin dagelijkse met een bodyscan. Sluit je ogen en ga met je aandacht naar je voeten. Scan vervolgens langzaam je hele lichaam omhoog. Beweeg je bewustzijn omhoog door je benen, heupen, buik, borst, schouders, armen, hoofd enz. Haast je niet. Ga niet oordelen als je ergens spanning voelt. Constateer het en ga langzaam verder. Vraag bij elk deel: “Hoe voelt dit deel van mijn lichaam vandaag aan?” Misschien is het strak of ontspannen. Zwaar of licht, voel ik gemak of ongemakkelijk? Deze oefening brengt je in een veel diepere verbinding met je lichaam en met jezelf.
  • Maak een speciale plek voor jezelf in huis. Creëer een plek die voor jou fijn en veilig voelt. Het kan een tafeltje zijn met spulletjes, een kussen of vloerkleed om op te zitten, of iets anders wat goed voelt alleen voor jou. Wil je er kaarsen, stenen, boeken of planten hebben staan? Een plek waar jij even heerlijk kunt verbinden met jezelf. Maak een klein ritueel door elke dag hier even te gaan zitten en bij jezelf te zijn in stilte. Deze plek kun je ook gebruiken om te schrijven en te reflecteren.

“Self care is how you take your power back” 

  • Stop jezelf, voordat je iets toezegt. Hoe snel zeg je “Ja” op vragen? Stop, haal adem en zit even met wat er gebeurt, in plaats van alleen maar te reageren en uit automatisme “ja” te zeggen, of in actie te komen. Je moet eerst naar binnen, voordat je ja of nee zegt. Vraag jezelf: “Wil ik dit echt?” “Zeg ik ja uit verplichting?”, “Krijg ik energie van” ja” zeggen?” Neem hier echt de tijd voor en maak dan pas een beslissing. 
verbinden
  • Denk lief. Breek je jezelf af en bekritiseer je jezelf? Hoe zou dat zijn als je jezelf eens zou complimenteren? Wat zou je ervaren als je jezelf zou steunen en ervoor zou kiezen om van jezelf te houden? Vraag jezelf: “Wat zou ik op dit moment kunnen denken dat me helpt, steunt en kracht geeft?” 
  • Maak tijd voor kleine dingen die geluk geven. Wat maakt je aan het lachen? Waar word je blij van? Waarbij voel je pure vreugde? Misschien word je gelukkig van een zonsondergang, of een heerlijke verse maaltijd. Ga in bad met een rustig muziekje, of een mooie bos bloemen op tafel. Maak een lijst met alle spullen en activiteiten waar je van houdt en die je blij maken. 

“When things change inside you, things change around you”

  • Geniet van tijd met jezelf. Maak tijd om te doen wat je wil. Zet je telefoon, sociale media, tv en computer uit. Sta jezelf toe om gewoon te zitten en niets te doen. Je kunt deze tijd ook gebruiken om jezelf te verwennen of te trakteren. Auteur: Madeleine van Mourik.

Leuk artikel? Deel het!

Waardevol artikel?

Elke maand worden er ongelooflijk veel uren vrijwillig gestoken in het schrijven, bewerken en beheren van de Bindu website. Haal jij inzicht, steun, herkenning of persoonlijke groei uit de artikelen en wil je ons daarvoor bedanken, of wil je ons ondersteunen? Overweeg dan een donatie. 

Bedrag





Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

Gerelateerde artikelen

Verantwoordelijk

VERANTWOORDELIJK VOOR JE EMOTIES

Als klein meisje of jongetje leerde je al dat je ...
gewaar zijn

GEWAAR ZIJN BIJ JE LICHAAM

Hoe kun je van je kind trauma's genezen? Wat kun ...
De eenling

DE EENLING

"Iedereen is een eenling", zei de wijze man, "maar bijna ...
Bewust van bewustzijn

BEWUST VAN JE BEWUSTZIJN

Overgave betekent voor mijdat ik me niet vastklamp aanwat ik ...
INNERLIJKE RUST

INNERLIJKE RUST, HOE CREËER JE DAT?

Als je lichaam, geest en hart op een lijn zitten ...

SHAKING, SCHUDT DE STRESS VAN JE AF

Shaking is een manier om stress en spanning los te ...

Schrijf je in voor onze

NIEUWSBRIEF!

download